Hvilke regler gjelder for 17. mai-feiringen

Publisert: 12.05.2021
Vi får en del spørsmål om arrangementer i forbindelse med feiringen av nasjonaldagen. Her er de reglene som gjelder for private sammenkomster.

Alle arrangementer og sosiale sammenkomster i forbindelse med feiring av 17. mai må gjennomføres etter gjeldende råd og regler.

På 17. mai som ellers gjelder de overordnede rådene om å holde seg hjemme når man er syk, holde avstand og holde hendene rene.

Råd for sammenkomster på privat sted:

• Alle bør begrense sosial fysisk kontakt i størst mulig grad. Du bør ikke ha besøk av flere enn fem gjester, i tillegg til dem du allerede bor med.
    • Dersom alle gjestene er fra samme husstand, kan du ha flere enn fem, for eksempel hvis det er to foreldre og fire barn.
    • Dette gjelder både innendørs og utendørs.
  • Beskyttede personer regnes ikke som gjester, men som en del av husstanden. Med beskyttede personer menes:
    • Personer som er fullvaksinert.
    • Personer som har fått én vaksinedose (og det har gått 3 til 15 uker etter siste dose). De må ha oppholdt seg i Norge de siste ti dagene.
    • Personer som har gjennomgått covid-19-sykdom de siste seks månedene.
    • Det betyr at du kan for eksempel ha besøk av fem uvaksinerte og to vaksinerte samtidig.
  • Barn og unge kan ha besøk av eller gå på besøk til én til to faste venner ut over egen kohort i barnehagen eller på skolen.
    • Dette gjelder både innendørs og utendørs i eget hus, hytte eller hage.
    • En kan ikke være flere enn at en kan holde avstand.
  • Hvis du kommer fra et område med høyt smittenivå, bør du verken dra på overnattingsbesøk eller ha overnattingsbesøk. Det oppfordres til å møtes utendørs, dersom det er mulig.
  • Bor du i en kommune som har strengere lokale regler for hvor mange gjester du kan ha på besøk, skal disse reglene følges.

Hvordan gjennomføre en sammenkomst på privat sted:

• Du bør begrense fysiske kontakter mest mulig.
  • Du bør ha maks fem gjester på besøk. Ha helst kontakt med de samme over tid.
  • Hold én meter avstand til andre.
    • Husstandsmedlemmer, faste nærkontakter for aleneboende og de som tilhører samme barnehage- eller barneskolekohort trenger ikke holde avstand.
  • Alle som er beskyttet må holde avstand til ubeskyttede personer i risikogruppe, som de ikke bor med.
  • For å ikke ha veldig mange nærkontakter, bør du begrense hvor mange ganger du har eller er på besøk hos andre. Det kan være lettere å holde avstand utendørs enn innendørs.
  • 17. mai-tog, annonserte taler, leker, kransenedleggelser og liknende er omfattet av reglene om arrangement på offentlig sted.