Høstmarken og åpen dag i det nye helsesenteret ble avlyst

Smittesituasjonen i regionen og flere lokale smitteutbrudd gjorde at Randaberg kommune måtte avlyse Høstmarken og åpen dag i helsesenteret. Begge disse arrangementene var planlagt skulle gå lørdag 25. september.

- Vi har lenge forsøkt å opprettholde mest mulig normal aktivitet i samfunnet, men det er tydelig at det er vanskelig å holde avstand. Ved å avlyse, unngår vi store folkeansamlinger. Vi ønsker ingen uønsket smitteoppblomstring som vi ikke kan spore tilbake til, sa ordfører Jarle Bø under en pressebrif onsdag ettermiddag.

- Føre var-prinsippet slår inn og er årsak til at Høstmarken og den åpne dagen i Randaberg helsesenter avlyses.

Ordføreren håper det lar seg gjøre å arrangere åpen dag senere.

- Vårt klare mål og ønske er å få vise fram dette flotte bygget for innbyggerne og andre. Vi forsøker derfor å arrangere åpen dag ved en senere anledning, før folk flytter inn, men nå er det for tidlig å si eksakt når dette kan skje, sa Jarle Bø.

Her kan du se opptak fra pressekonferansen:

Offisiell åpning av Randaberg helsesenter går som planlagt

Fredag 25. september klipper helseminister Bent Høie snora og står for offisiell åpning av Randaberg helsesenter. Dette arrangementen går som planlagt, selv om det blir noe nedtonet i forhold til opprinnelige planer.

- Åpningen av det flotte nye bygget går som planlagt, selv om vi må foreta en ny risikovurdering av selve arrangementet. Koronarestriksjoner gjør også at åpningsseremonien kun vil være åpen for inviterte gjester, sier Jarle Bø.

Konserter og traktor- og korndag går som normalt

Konsertene i forbindelse med Høstmarken og traktor- og korndagen på Vistnestunet søndag går som normalt.

- Konsertene og kulturarrangementene er av en annen karakter og omfang, og er lettere å håndtere enn Høstmarken på torget og åpen dag i helsesenteret, sier kommuneoverlege Ole Bernt Lenning.

- Høstmarken og åpen dag tiltrekker seg publikum fra et større område, samtidig som det er overvekt av eldre i risikoutsatt gruppe som samles her.

- Det er alltid vanskelig når vi må avlyse.

- Vi håpet alle at vi var over kneika med smitte. Men vi må ha i minne at myndighetene i mars var klar på at det ville komme en ny smittebølge denne høsten. Vi er der nå. Det er viktig at vi tar forholdsregler, det har jeg full forståelse for, sa Svein Sørnes, daglig leder for Landsbyforeningen om avlysingen av Høstmarken.

- Vi har hatt en god dialog i forkant. Det som er mest skremmende er likevel at bortimot 30-40 utstillere nå får beskjed om at de ikke kan stille ut under Høstmarken. Det er trist, men vi kommer sterkt tilbake.

Bildet: Randaberg helsesenter åpnes fredag. Lørdag skulle det være åpen dag for publikum, men denne er avlyst.