Hold kjeft - dette må du tåle!

Tirsdag 28. mai arrangerer Randaberg kommune en større konferanse om hverdagsdemokratiet under press. "Hold kjeft - dette må du tåle!" er tittelen på konferansen.

Klimaet i samfunnsdebatten er blitt tøffere. Internett har gjort terskelen for ytring lav, både i sosiale medier og i avisenes kommentarfelt. Og nett-trolling har blitt et fenomen, gjennom hatefulle og truende ytringer.

I enkelte saker er det vanskelig å føre en saklig debatt, uten at noen bruker ufine metoder for å sette motstanderen ut. Samtidig blir de tradisjonelle mediene beskyldt for å være både partiske og spre falske nyheter.

Konferansen holdes i Varen kulturscene, tirsdag 28. mai kl. 09.00–17.30.

Blir samfunnsdebatten påvirket?

Under konferansen ønsker vi å få vite mer om hvordan det tøffe og kritiske debattklimaet påvirker samfunnsdebatten.

• Hvor går ytringsfrihetens grenser og hva kan vi gjøre for å styrke de demokratiske prosessene?
    • Er et tøft debattklima noe vi må lære oss å leve med?
    • Hvor går grensen for hat og ytring?
    • Hvordan skal vi passe på hverandre - slik at det å delta i idrett, politikk og samfunn oppleves som trygt og givende?

Et sterkt felt
    Disse personene deltar som foredragsholdere og paneldeltakere:

• Svein Erik Tuastad, statsviter og førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger.
    • Ane Mari Braut Nese, ordfører i Klepp kommune.
    • Eirin Kristin Sund, distriktssekretær i LO, tidligere stortingsrepresentant og statssekretær.
    • Hans Vik, politimester i Sør-Vest politidistrikt.
    • Tom Tvedt, idrettspresident og tidligere fylkesordfører i Rogaland og ordfører i Randaberg.
    • André Danielsen, fotballspiller i Viking FK siden 2003.
    • Solveig Grødem Sandelsson, debattredaktør i Aftenbladet.

Tor Øyvind Skeiseid fra Ryfylke Livsgnist er programleder.