Forfatter Kim Leine er blant forfatterne som besøker litteratur- og fortellerfestivalen Hjemsøkt. Foto: Robin Skjoldborg

Hjemsøkt på Tungenes

Av: Borghild Gudmestad
Publisert: 19.10.2022
Torsdag 27. og fredag 28. oktober kan publikum glede seg over skrekk og gru på Tungenes fyr når festivalen «Hjemsøkt» hjemsøker Randaberg. Kim Leine og Janne Stigen Drangsholt er to av forfatterne som kommer.

Festivalen skal sette søkelys på mangfoldet i skrekk- og grøssersjangere innen et bredt spekter kulturuttrykk. Biblioteksjef Sebastian Jazdzewski forteller:

– Det handler ikke bare om skrekksjangeren. Noe av det vi berører kan også være nært opp til virkeligheten, for eksempel uro og angst som man kan oppleve i livet. Noen av de klassiske skrekkfortellingene, som «Dracula» , ble til når nytt århundre var på vei. Mange av fortellingene som vi kommer borti kan gjenspeile noe av virkeligheten. Folk kunne være urolige for fremtiden, forteller Sebastian.

Kim Leine

Temaet for festivalen har mange innganger. Festivalen er en litteratur- og fortellerfestival. Kjente navn som Janne Stigen Drangsholt, Tor Arve Røssland, Birger Lindanger og Kim Leine står på plakaten. Biblioteket er svært glad for å få besøk av forfatter Kim Leine.

– Vi gleder oss veldig til å samtale med ham om romanen "Dansk standard".

PROGRAMMET FOR FESTIVALEN HER

General Forsamling

Lokalhistoriker Birger Lindanger er arrangøren også glad for å ha med.

– Han vil blant annet dele lokale skrekkopplevelser.

Det blir også forteller og musikkforestillinger for voksne og for barn. Fredag kveld blir det også konsert med jærbuen General Forsamling. Hans mørke tekster og depressive toner passer utmerket til hele konseptet. Værutsatte Tungenes skulle også være rette stedet å arrangere en slik festival. Alle skoleelever fra 6. trinn skal i tillegg ut til fyret disse dagene til forfattermøte med Tor Arve Røssland.

Festivalen er støttet av Randaberg kommune, Fritt ord. Rogaland fylkeskommune, Den kulturelle skolesekken og Norsk forfattersentrum.