I første omgang blir vakttelefonen (90 07 34 41) stengt mellom kl. 11.00 og 13.00 alle dager.
— På sikt skal vi stenge mer, men vi starter med to timer per dag, opplyser Eva Tunge Karlsen, avdelingsleder i Hjemmetjenesten i Randaberg kommune.
Bruk digitale løsninger
— I stedet for telefon, bør flere bruke digitale verktøy i kommunikasjonen med hjemmetjenesten, sier Siw Diane Myhre Johanson, virksomhetsleder i Hjemmetjenesten.
Virksomhetslederen mener at kommunikasjonsverktøyet DigiHelse på Helsenorge.no bør benyttes av langt flere for å kommunisere direkte med tjenesten, både blant pårørende og de som mottar helsetjenester i kommunen.
— I dag benytter altfor få av kommunens innbyggere seg av denne løsningen. Fortsatt bruker de aller fleste telefon, SMS eller e-post i kommunikasjonen med helsetjenestene våre, sier Siw Diane Myhre Johanson.
— For det første er telefon eller e-post ikke sikre løsninger, for det andre blir mye av dialogen ikke loggført eller arkivert, noe som kan få uheldige konsekvenser for tjenesten ut til brukeren.
Hva forsøkte du å finne?