Har du noen fotografiske godbiter?

Publisert: 17.03.2021
Randaberg kommune samler inn bilder til en utendørs fotoutstilling i forbindelse med 100-årsjubileet i 2022.

Har du noen fotografiske godbiter i skuffer og skap, med glimt fra Randabergs historie fra 1922 og fram til i dag? Vi skal lage en utendørs fotoutstilling på torget i forbindelse med 100-årsjubileet neste år, og ønsker ditt bidrag.

Ta kontakt med servicetorget på kommunehuset dersom du har bilder å bidra med.

Frist for å levere inn bilder er 1. juni 2021.

Randaberg har forandret seg mye gjennom mer enn 80 år, noe fotomontasjen over viser.

Utstillingen utarbeides av Kultur og Dokumentsenteret i Randaberg kommune, i samarbeid med Jærmuseet.

- Vi er på jakt etter bilder fra alle mulige sammenhenger i Randaberg de siste 100 årene, både gammelt og nytt og fra hverdag og fest, sier kultursjef Anders Jaarvik i Randaberg kommune.

Fotoene som leveres inn blir skannet, og originalene blir levert tilbake til eier etter at arbeidet med utstillingen er ferdig.

- Den digitale kopien av fotoet forblir i kommunens eie, også etter endt prosjekt. Disse kopiene blir da behandlet etter det lovverk som kommunen må følge som del av offentlig forvaltning, sier arkivleder Lene S. Tamburstuen i Randaberg kommune.

Eget skjema for informasjon om bildet
På servicetorget på kommunehuset får de som vil bidra med bilder et skjema som fylles ut med informasjon om bildet. Du kan også hente skjemaet fra linken under.

Hent skjema for fotoregistrering

- Vi vil gjøre et utvalg av fotografiene vi samler inn. Det er dermed ikke sikkert at alle fotoene vil bli brukt i denne omgang, men de kan bli brukt i andre sammenhenger, sier Anders Jaarvik.

Bildene under: (Fra venstre). Fra åpningen av stupet og stranda ved Viste bad, sommeren 1935. Videre fra det gamle bakeriet i sentrum og helt til høyre er medlemmer fra Randaberg hornmusikk på tur til Håstein, trolig sommeren 1922.