Kristin Andreassen i Petras garderobe.

Gratis klær til de som trenger det

Av: Borghild Gudmestad
Publisert: 05.07.2022
En kjeller på Harestad skole er fylt opp til randen av gode klær, leker og annet barneutstyr. Her kan flyktninger og andre i en vanskelig livssituasjon hente det de trenger.

Mandag mellom klokka 11 og 13 kan det leveres og hentes klær og utstyr på Petras garderobe i kjelleren på Harestad skole. Akkurat nå har Petras garderobe utstyr så det holder. Dermed er det også mye fint å hente for de som er i en vanskelig livssituasjon. Klærne henger på rekke og rad på stativer langs veggene.

Det er mandager Kristin Andreassen holder åpent, alt annonsert på Facebook-siden til Petras garderobe. I sommer blir det åpent de fleste mandager, alt annonsert på Facebook. Alt arbeidet med Petras garderobe gjør Kristin frivillig.

Lokalene er lånt av kommunen, og Kristin som driver Petras garderobe frivillig samarbeider også med NAV. Det er et godt samarbeid mellom kommune og frivillig.

— Det går rykk og napp med innlevering av klær og utstyr, men på det jevne har jeg mye, forteller hun.

Det er mye fint som blir levert, som klær av Bergans, ullklær, babytepper, sykkelhjelmer og barnesete. Spesielt har det kommet inn mye under Ukraina-krisen.

— Det gjør inntrykk når tidligere flyktninger kommer selv tilbake med noe å levere til meg, forteller hun.