Fugleinfluensa: Portforbud for fjørfe og fugler

Av: Kommunikasjon
Publisert: 24.06.2022
I den siste tiden har det blitt funnet flere døde villfugler som er smittet med fugleinfluensa. På grunn av dette er det nå blitt innført portforbud i Randaberg kommune og 16 andre kommuner i Rogaland. Så langt er det ikke funnet smitte i Randaberg.

Portforbud for fjørfe

For å hindre videre spredning av smitte til fjørfe og andre fugler i fangenskap, innfører Mattilsynet portforbud og andre tiltak i 17 kommuner i Rogaland fra 24.juni 2022. Se oversikt over hvilke kommuner som er i infisert sone.

Her kan du lese mer om hva gjelder for deg som har høner i infisert sone.

For deg som har færre enn 50 høns gjelder ett viktig unntak.

OBS: Alle som driver med høner/andre fugler skal registrere seg. Dette kravet gjelder nå hele tiden, uavhengig av fugleinfluensa

Har du oppdaget døde eller syke fugler?

Ikke ta på syke eller døde fugler | Mattilsynet (ntb.no)

Varsle Mattilsynet på telefon 22 40 00 00 eller send e-post til postmottak@mattilsynet.no om syke eller døde fugler av disse artene:

• andefugler (ender, gjess og svaner)
  • havsuler
  • måkefugler
  • vadere
  • rovfugler (spesielt ørn og musvåk)
  • åtseletere (kråkefugler)

Det er viktig at du oppgir hvor fuglen er funnet så nøyaktig som mulig og hvor den kan hentes når du melder ifra til Mattilsynet. Oppgi adresse og helst også kartreferanse som du kan finne i kartfunksjonen på mobiltelefonen din.

Mattilsynet vil vurdere om fuglene skal undersøkes for smitte, men det er uansett viktig at du varsler.

Bildet: Meld fra dersom du finner døde fugler i Randaberg.

Bilete av ulike fuglearter