Fravær fra arbeid eller skole ved luftveissymptomer

Publisert: 07.09.2020
Kommuneoverlegen i Randaberg minner om nye oppdateringer fra Folkehelseinstituttet når det gjelder avstand, karantene og isolering.

De siste dagene er retningslinjene for koronaviruset blitt oppdatert. De er nå mer tydelige på muligheten til å gå tilbake til arbeid, forutsatt at testen er negativ og allmenntilstanden din er god.

Hovedregelen er slik:

• Dersom du venter på prøvesvar, skal du holde deg hjemme til du har fått svar.
    - Du skal ikke gå på jobb eller skole.
    - Du skal ikke ta offentlig transport eller oppsøke offentlige steder.
    - Du skal holde god avstand til alle andre enn dine nærmeste.
    - Husstandsmedlemmene dine behøver ikke å være i karantene, heller ikke husstandsmedlemmer som jobber i helsetjenesten.

Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb eller skole når du er i god allmenntilstand. Det vil si at du føler deg frisk og er feberfri, selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon.

Les mer om detteFolkehelseinstituttet sine hjemmesider