Ett nytt smittetilfelle i Randaberg

Publisert: 01.05.2021
Fredag testet én person i Randaberg positivt for covid-19.

- Vedkommende var i karantene knyttet til en kjent smittevei, opplyser Ole Bernt Lenning, kommuneoverlege i Randaberg kommune.

Randaberg har hatt svært mange som har testet positivt for covid-19 de siste 14 dagene, totalt 21 personer.

- Dette dreier seg imidlertid om få klynger, i hovedsak familier der smitteveiene er kjente. De aller fleste har testet positivt mens de allerede satt i karantene. Utover ett tilfelle, har vi de siste 14 dagene ikke hatt covid-19-smitte med ukjent smittevei, sier Ole Bernt Lenning.

Han mener derfor at smittesituasjonen i Randaberg er oversiktlig, der smittetallene forventes å følge den fallende trenden på Nord-Jæren.

- Risikonivåene vurderes ut fra ulike kriterier, som smittetall per 100 000 de siste 14 dagene, andelen med ukjente smitteveier, Tisk-kapasitet (testing, isolering, smittesporing og karantene), innleggelser på sykehus, samt en helhetlig vurdering ut i fra trend og kontroll. Vi var på nivå 3, men er nå på vei mot risikonivå 2, sier Ole Bernt Lenning.