Et annerledes friminutt

Ordførerne på Nord-Jæren inviterer barn og unge til å rydde strendene og kystlinjen i regionen.

Koronaviruset opptar naturlig nok mange om dagen.

Ordførerne på Nord-Jæren oppfordrer derfor friske innbyggere til å være med på et annerledes friminutt, ved å ta med seg barn og unge for å rydde strendene og kystlinjene i regionen.

- Kysten er et flott sted å oppholde seg i en tid hvor folk ikke skal samles, og her egner jo de lange strendene i Randaberg seg ypperlig til en spasertur, samtidig som man gjør noe nyttig, konkret og positivt, sier ordfører Jarle Bø i Randaberg om det felles initiativet.

Jarle Bø understreker at folk skal følge gjeldende smittevernråd, og ikke utsette seg selv eller andre for risiko.

Kontainere vil bli satt ut
    I Randaberg kommune vil det bli satt ut kontainere merket med strandrydding flere steder, samt plastsekker til å samle søppelet i.

Dette er ved Tungenes fyr (ved fyret), Børaunen (ved båthavna), Bø (ved brygge/naust), Grødem (ved Dynamittkaia), Ryggstranden (på tursti) og i Vistnesvågen (se også kart under).

I tillegg har Jæren friluftsråd allerede plassert ut avfallsbeholdere og poser ved Sandestranda og Vistestranda.