En sprek 100-åring, Emma Alette Grødem, sammen med varaordfører Øystein Stjern. (Foto: Maren Grayston Bjartung).

Emma Alette Grødem er 100 år

Av: Kommunikasjon
Publisert: 08.03.2022
Randaberg kommune gratulerer Emma Alette Grødem med hundreårsdagen. Hun ble født 1. mars 1922, det samme året som Randaberg ble egen kommune.

Jubileet ble markert i kirkestuen ved Randaberg kirke lørdag 5. mars, sammen med slekt og familie, barn, barnebarn, oldebarn, nieser, nevøer og naboer.

Emma Alette Grødem er født i Ølensvåg, der hun også vokste opp. 21 år gammel kom hun til Randaberg for å tjenestegjøre på gård. I krigsårene, fra 1943 til 1945, var hun i tjeneste på gården der Magnus Grødem nå er bonde. Her passet hun barna på gården, og hjelpte ellers til på gården.

Hun traff mannen sin, Martin, på nabogården på Grødem i denne perioden. Paret fikk 4 barn, 2 døtre og 2 sønner, og de to fikk oppleve 65-års bryllupsdag før han døde.

Mannen var født i 1920, og drev gården på Grødem fra han var 15 år gammel, da hans far døde. Gården hun drev sammen med mannen ligger ikke langt fra Grødem kirke, der de drev med melkekyr. Driften er nå lagt ned. Den ene sønnen har gården i dag.

Under jubileumsmarkeringen i kirkestuen var varaordfører Øystein Stjern til stede for å markere begivenheten, med noen utvalgte ord, blomster og kake til en imponerende kvikk 100-åring.

Emma Alette kommenterte at hun var glad noen andre kunne organisere dagen denne gangen, — da hun ikke hadde sett syn på å gjøre det selv. — Og det skulle jammen bare mangle, var kommentarene fra barn, gjester og varaordfører.