Drøftet regionalt samarbeid om næringsutvikling

Publisert: 02.10.2020
Et 50-talls deltakere fra 12 kommuner, Rogaland fylkeskommune og næringslivet, deltok fredag på et møte om regionalt næringssamarbeid i Randaberg.

Ordfører i Randaberg, Jarle Bø, hadde tatt initiativ til møtet, som samlet ordførere, rådmenn, kommunalsjefer, politikere og næringslivsfolk i Varen Randaberg kulturscene.

Møtet kom i stand i kjølvatnet av nedleggelsen av Greater Stavanger, og som et svar på det nye næringssamarbeidet mellom nabokommunene Stavanger, Sandnes og Sola.

I invitasjonen til møtet skrev ordfører Jarle Bø dette:

- Greater Stavanger går mot en snarlig nedleggelse, samt at Stavanger, Sola og Sandnes har valgt en modell for videre næringsutvikling som konsentreres rundt Forus-området. Jeg har snakket med fylkesordfører som svært gjerne stiller på et felles møte for å drøfte regionalt samarbeid om næringsutvikling.

- Behovet for en drøftingsarena, for hvordan vi sammen kan jobbe for å nå målene om å tilrettelegge for næringslivet i hele regionen, er viktig for oss alle. Jeg tenker selvsagt at Stavanger, Sandnes og Sola skal bli en del av veien videre, men at vi andre nå i første omgang tar et felles møte sammen.

Programmet så slik ut:

• Oppmøte – drøs og enkel lunsj blir servert.
  • Ordfører Jarle Bø (Sp): Velkommen til Randaberg og kort innledning.
  • Fylkesordfører Marianne Chesak (Ap): "Fylkeskommunen sine muligheter og rolle som regionale næringsutvikler".
  • Leder av KS Rogaland og ordfører i Eigersund kommune, Odd Stangeland (Ap): "Kommunenes rolle som næringsutvikler".
  • Regiondirektør NHO Rogaland, Tone Grindland: "Hvorfor skal kommunen drive med næringsutvikling?"

Det hele ble avsluttet med en runde rundt bordet, diskusjon og prat om veien videre.

Her kan du se bilder fra møtet i Varen:

Regionalt næringssamarbeid

Deltakere i Varen:
  • Rogaland fylkeskommune: Ordfører Marianne Chesak, varaordfører Arne Bergsvåg og fylkesrådmann Inge Smith Dokken.
  • Time kommune: Ordfører Andreas Vollsund og rådmann Trygve Apeland.
  • Gjesdal kommune: Ordfører Frode Fjeldsbø og konstituert rådmann Jone Haarr.
  • Hå kommune: Ordfører Jonas Skrettingland, rådmann Anne Berit Berge Ims og nærings- og havnesjef Mons Skrettingland.
  • Eigersund kommune: Ordfører Odd Stangeland og konstituert rådmann, Kjersti Søyland Bye.
  • Bjerkreim kommune: Ordfører Kjetil Slettebø og rådmann Ørjan Daltveit.
  • Sokndal kommune: Ordfører Jonas Andersen Sayed, rådmann Lars Arne Oldernes og næringslivssjef Nils Jacobsen.
  • Hjemeland kommune: Ordfører Bjørn Laugaland og rådmann Wictor Juul.
  • Klepp kommune: Ordfører Sigmund Rolfsen og rådmann Torild Lende Fjermestad.
  • Kvitsøy kommune: Ordfører Stian Giil Bjørsvik og varaordfører Stein Flom-Jacobsen.
  • Randaberg kommune: Ordfører Jarle Bø og rådmann Magne Fjell.
  • NHO Rogaland: Regiondirektør Tone Grindland.
  • Avinor Stavanger lufthavn, Sola: Lufthavndirektør Anette Sigmundstad.

I tillegg deltok det representanter fra næringslivet og fra Stavanger og Sola kommune. Det var derfor deltakere fra i alt 12 kommuner som drøftet næringssamarbeid under møtet i Varen Randaberg kulturscene.