Digital søknad om økonomisk sosialhjelp

Nå kan innbyggerne i Randaberg og Kvitsøy søke økonomiske sosialhjelp digitalt fra www.nav.no.

Brukerne velger selv om de vil søke på papir eller digitalt, men den nye digitale løsningen gjør det hele mye enklere, ved at du kan søke hjemmefra hele døgnet - også via mobiltelefon.

Dersom noen trenger hjelp til utfylling av skjemaet, er det mulig å ringe NAV sitt kontaktsenter på tlf. 55 55 33 33, eller få hjelp på NAV-kontoret i åpningstiden

Mer tilgjengelig
    - Søkere som av ulike årsaker ikke kan eller vil benytte seg av den digitale kanalen, kan fortsatt møte opp på NAV-kontoret eller bruke papirsøknad, sier Kel Tighe.

- Vi åpner en ny kanal. Vi stenger ingen. Dette innebærer at NAV blir mer tilgjengelig for den gruppen som trenger oss mest.

Les mer om digital søknad på NAV sin hjemmeside.

Gode erfaringer så langt
    - Digitalisering handler om én ting, nemlig å løse oppgavene på en bedre måte. Vi vil gi brukerne en enklere hverdag, og denne løsningen bidrar til dette, sier NAV-sjefen.

Han forteller at erfaringene fra de kommunene som allerede har tatt løsningen i bruk er gode. - Mange brukere foretrekker å søke digitalt, og antall digitale søknader i disse kommunene varierer mellom 30 og 50 prosent.

Mer brukervennlig
    Mange opplever digital søknad som mer brukervennlig enn papirsøknaden, fordi:

• en del av informasjonen er utfylt på forhånd,
    • de allerede før innsending får informasjon om hvilke vedlegg som mangler,
    • de kun trenger å forholde seg til informasjon som er relevant i egen situasjon.

- Vi har bygget en ny digital infrastruktur, hvor den statlige og kommunale delen av NAV er bundet sammen. For brukeren betyr det én digital dør inn, som vil være en bedre løsning for mange, avslutter Kel Tighe.