Kontakt oss
Randaberg kommune, Randabergveien 370. Postboks 40, 4096 Randaberg
Det er svært gledelig at vi regionalt har klart å komme til enighet. Jeg er særlig fornøyd med at styringsgruppen opprettholder målet om at 70 prosent av midlene, inkludert 3,3 milliarder fra av drift kollektivtrafikken, skal gå til kollektiv, sykkel og gange, mens 30 prosent skal gå til veiprosjekter. Denne enigheten vi i dag oppnår gjør at regionen er rustet for å nå nullvekstmålet, sier fylkesordfører Marianne Chesak.
Etter forhandlinger er ordførerne i Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg og fylkesordføreren enige om hvordan nødvendige kutt skal fordeles.
- Bussveien er vårt viktigste prosjekt. Jeg er svært glad vi har funnet rom for å øke rammene til bussveien med nesten 400 millioner sammenlignet med det som var utgangspunktet i brevet til Samferdselsdepartementet. Jeg er også svært glad for at det nå ser ut til å være vilje til å jobbe videre med en løsning for E39 Smiene-Harestad, som innebærer lengre kulvert på Tasta enn det som var veieiers forslag. Stavanger ser frem til å jobbe konstruktivt i en vanlig reguleringsprosess for prosjektet, sier Stavangerordfører Kari Nessa Nordtun.
Solaordfører Tom Henning Slethei trekker særlig fram at prosjektene bussvei og Transportkorridor Vest fra Sundekrossen til Risavika er inne i planene.
- Prosjektet er nå inne med 1,8 milliarder kroner, etter å ha vært nærmest helt ute av budsjettet. Dette er et viktig prosjekt for næringslivet i Risavika. Vi er også enige om å framskynde traseen fra Kontinentalveien til Hagakrossen og gang- og sykkelvei Vigdel-Hellestø, et viktig trafikksikkerhetstiltak for myke trafikanter, sier Slethei.
Styringsgruppen er enige om et nytt budsjettmål på 29,2 milliarder kroner til veier og kollektivtiltak på Nord-Jæren fram til 2033.
Sandnesordfører Stanley Wirak er fornøyd med at blant annet er prioritert penger til at sykkelstamveien kan ferdigstilles som planlagt, uten å fjerne de siste 700 meterne mot Oalsgaten.
- Jeg er selvfølgelig også godt fornøyd med at strekningen Hove-Osli på E39 Hove-Ålgård forskutteres og igangsettes så snart som mulig, sier Wirak. Dette er i dag en flaskehals, som det er viktig for regionen å få igangsatt. Så skal vi arbeide videre med å få finansiert E39 videre mot Ålgård med lang tunnel mellom Osli og Figgjo.
- Det er størst potensiale for reelle kutt i prosjekter som er planlagt bygget i nær framtid. Styringsgruppen i Bymiljøpakken er derfor enige om å ha størst fokus på optimalisering og kostnadskontroll av disse prosjektene.
Randabergordfører Jarle Bø trekker fram E39 Smiene-Harestad som svært gledelig.
- E39 Smiene-Harestad har vært planlagt i over 20 år. Det er på tide at vi får realisert dette prosjektet, sier Bø. - Jeg er også svært glad for at vi skal se Transportkorridor Vest og Smiene-Harestad i sammenheng.
Styringsgruppens leder, Bjørne Grimsrud i Statens vegvesen, legger ikke skjul på at forhandlingene og har vært en krevende prosess.
- Det er klart at det har vært vanskelig å bli enige om så store kutt. De lokale partene har imidlertid vist stor evne og vilje til å redusere kostnadene i prosjektene, sier Grimsrud.
Styringsgruppen påpeker at det også i fortsettelsen må arbeides med effektiviseringer og/eller mulige standardreduksjoner i prosjektene, uten at det går ut over formålet med prosjektet.
De viktigste kuttene i Bymiljøpakken:
Prosjekt | Opphaveleg ramme | Ny ramme |
---|---|---|
Bussveien | 11 296 | 10 555 |
E39 Smiene-Harestad | 3 600 | 3 537 |
Drift kollektivt | 3 478 | 3 304 |
Fv. 505 Foss-Eikeland-.Bråstein | 828 | 734 |
Transportkorridor Vest (Rv. 509 - Sør-Tjora) | 758 | 658 |
Fv. 505 Foss-Eikeland-.Bråstein | 828 | 734 |
Transportkorridor Vest (Fv. 409 i Sola) | 418 | 376 |
SUS/UiS Diagonalen-Jåttå | 415 | 400 |
Transportkorridor Vest (Sundekrossen) | 258 | 232 |
Planlegging Sandnes aust | 55 | 44 |
Hva forsøkte du å finne?