Barneverntjenesten trenger tilsynsførere i fosterhjem

Publisert: 22.06.2021
Tilsynsføreroppdraget er knyttet til barn som bor i fosterhjem og er et lønnet oppdrag.

Det skal gjennomføres 4 tilsyn pr år pr barn. Tilsynsføreren har to viktige oppgaver. Den skal bidra til å sikre at barnet blir godt ivaretatt i fosterhjemmet. Det vil si at tilsynsføreren gjennom besøk i fosterhjemmet og samtaler med barnet skal gjøre seg opp en mening om hvorvidt barnet blir tilfredsstillende ivaretatt og om forutsetningene for plasseringen følges opp. Tilsynsførerens andre viktige oppgave er å sørge for at barnets erfaringer og oppfatninger fanges opp og videreformidles til barneverntjenesten.

Tilsynsføreren skriver rapport etter hvert tilsyn som oversendes barneverntjenesten hvor barnet bor og kommunen som har omsorgen for barnet (dersom denne er en annen enn bostedskommunen).

Det er ingen formelle krav til en tilsynsfører utover fremlagt politiattest. Det er likevel slik at det kan være en fordel å ha erfaring fra arbeid med barn og unge.

Dersom en er interessert oppdrag som tilsynsfører eller ønsker mer informasjon – ta kontakt med :

Lene Langseth Hesselberg
Fagutvikler