Avlysning av arrangementer

Mandag stengte kommuneoverlegen i Randaberg en del arrangementer, for å begrense og forsinke mulig smitte av koronavirus. Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet anbefaler nå også å avlyse større arrangementer.

I Randaberg innebærer vedtaket at alle innendørs arrangementer med over 500 deltakere blir avlyst, i tillegg til arrangementer med flere enn 50 deltakere som er rettet mot risikogrupper for koronavirus

Tirsdag gikk Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet ut med en lignende anbefaling, Råd ved arrangementer og samlinger.

FHI og Helsedirektoratet anbefaler å avlyse alle innendørs arrangementer med over 500 deltakere, samt alle utendørs arrangementer med tribuner eller der tilskuere som står eller sitter tett.

Anbefalingen gjelder også for eksempel kantiner eller forsamlingslokaler som tar flere enn 500 personer på en gang i skoler, universiteter og arbeidsplasser. Anbefalingen gjelder ikke undervisning i skoler eller universiteter, eller for eksempel arbeid i store haller.

Risikovurdering før gjennomføring
    - For alle offentlige arrangementer med mer enn 100 deltagere anbefales risikovurdering før gjennomføring. Arrangør har ansvar for å gjennomføre risikovurdering, skriver Folkehelseinstituttet på sin hjemmeside.

- For kurs, seminarer og andre arrangementer som involverer helsesektoren eller deltagere med andre samfunnskritiske funksjoner bør det utvises særlig forsiktighet. Ved gjennomføring av arrangementer, bør man være ekstra nøye med å sikre at personer med symptomer ikke deltar, og at forebyggende hygienetiltak er på plass.

Lokale arrangementer
    I Randaberg kommune er flere lokale arrangementer allerede blitt avlyst.

Randaberg kommune har selv avlyst to arrangementer for ansatte i kommunen, IA-dagen 1. april og ansattdagen 15. april. Og i Varen Randaberg kulturscene er Barnebruktmarkedet, lørdag 14. mars, og Det store korslaget, søndag 22. mars, avlyst.

- De to arrangementene i Varen er utsatt på ubestemt tid. Andre arrangementer er per nå ikke berørt. Vi gjør oppmerksom på at dette kan endre seg på kort varsel. Hvis et arrangement skulle bli avlyst eller flyttet, tar vi kontakt med alle som blir berørt, skriver Varen Randaberg kulturscene på sin Facebook-side.