- Vi må få samfunnet på fote igjen

- Smittepresset er stort, men vi må snarest mulig få samfunnet på fote igjen, sier ordfører Jarle Bø om det ekstraordinære tiltaket å stenge alle barnehager og skoler.

- Stengingen omfatter hele landet, vi står derfor samlet. Dette er en helt ekstraordinær situasjon. Jeg har derfor bedt rådmannen og kommuneoverlegene se framover og følge situasjonen ekstremt nøye i kommunen, slik at vi kan få samfunnet opp og gå på et normalt nivå fortest mulig, sier ordfører Jarle Bø i en kommentar.

Liv og helse kommer først
    - Men uansett, liv og helse kommer først. Vi stenger derfor barnehagene og skolene for å stoppe spredning av Covid-19, samtidig som vi bidrar til å opprettholde nødvendige helse- og omsorgstjenester.

Kritiske samfunnsfunksjoner skal opprettholdes
    - Det er samtidig viktig å opprettholde virksomheten i helse- og omsorgstjenester og andre kritiske samfunnsfunksjoner. Derfor vil skolene fortsatte være åpne og det vil være tilbud i barnehagene, sier Jarle Bø.

Barnehagene og skolene stenges ikke helt
    Helsedirektoratet anmoder ledere av barnehager og rektorer ved barneskoler å sørge for et tilbud til barn av personell i helse- og omsorgstjenesten, transportsektoren eller innen andre kritiske samfunnsfunksjoner (se under). Det samme gjelder for barn med særlige omsorgsbehov som ikke kan ivaretas når barnehage, skole eller andre dagtilbud er stengt.

Hva er kritiske samfunnsfunksjoner?
    Beredskapsutvalget i Helsedirektoratet anser at følgende 15 funksjoner er kritiske for samfunnet:

• Styring og kriseledelse
    • Forsvar
    • Lov og orden
    • Helse og omsorg
    • Redningstjeneste
    • IKT-sikkerhet i sivil sektor
    • Natur og miljø
    • Forsyningssikkerhet
    • Vann og avløp
    • Finansielle tjenester
    • Kraftforsyning
    • Elektroniske kommunikasjonstjenester
    • Transport
    • Satellittbaserte tjenester
    • Apotekene

Bildet: Ordfører Jarle Bø sammen med fylkesordfører Marianne Chesak og ordfører i Sandnes kommune, Stanley Wirak, før pressekonferansen om stenging av barnehager og skoler i Stavanger torsdag ettermiddag.